bahaya lisan (lidah)


BAHAYA LISAN (LIDAH)

Telah bersabda Rasulallah s.a.w kepada Saidina Ali:

Hai Ali! Allah taala tidak menciptakan sesuatu pada tubuh manusia yang lebih utama daripada lisan. Ia dapat membuat orang masuk syurga dan dapat menyebabkannya masuk neraka. Kerana itu, jagalah lisanmu, sesungguhnya dia adalah bagaikan anjing gila.

Keterangan:

Seorang cendekiawan berkata: jasad manusia itu terdiri atas tiga bahagian iaitu: hati, lidah, dan anggota badan yang lainnya. Allah s.w.t memuliakan masing masing bahagian. Memuliakan hati adalah dengan makrifat tauhid, dan memuliakan lisan dengan kesaksian bahawa ‘tidak ada tuhan yang disembah melainkan Allah’ dan membaca Al-Quran, sedangkan kemuliaan anggota badan yang lain adalah dengans solat, puasa dan ibadah lainnya.
Masing masing bahagian itu ada pengawasnya dan pemeliharanya. Hati di awasi oleh Allah s.w.t sendiri, sehingga tidak ada yang mengetahui apa yang ada di dalamnya kecuali Allah s.w.t. Pemeliharaan lisan diserahkan kepada malaikat pencatat amal di mana Allah telah berfirman:

“ Tidak ada sesuatu ucapan pun yang diucapkannya melainkan ada di dekatna malaikat pengawas yang selalu hadir” Al-Qaaf: 18

Sedangkan pemeliharaan anggota badan yang lain, diserahkan pada perintah dan larangan. Masing-masing itu harus jujur. Kejujuran hati adalah tetap beriman, tidak dengki, tidak berkhianat dan tidak membuat tipu daya. Kejujuran lisan adalah tidak mengunjing, tidak bohong, dan tidak mengucapkan hal hal yang tidak berguna. Sedangkan keujuran anggota badan lainnya adalah tidak maksiat kepada Allah s.w.t dan tidak mengganggu sesama muslim. Barangsiapa hatinya tergelincir, maka ia munafik. Barangsiapa lisannya tergelincir, maka ia kafir. Dan siapa yang anggota badannya tergelincir, maka ia orang yang durhaka.

Allah s.w.t menciptakan makhluk ini ada yang memiliki lidah yang dapat berbicara dan ada yang tidak mempunyai lidah. Ikan adalah makhluk yang tidak berlidah. Kononya, Allah s.w.t ketika menciptakan Adam a.s Dia memerintahkan malaikat agar bersujud kepada Adam. Mereka sujud, kecuali iblis. Kemudian Allah s.w.t mengeluarkan iblis dari syurga dan menurunkannnya ke bumi, dan mahkluk pertama yang iblis lihat ialah ikan. Iblis lalu memberitahunya tentang penciptaan Adam dan mengatakan Adam itu memburu dan menangkap bintang binatang di laut dan di darat. Ikan itu menyampaikan berita tentang Adam dan perbuatannya ini kepada seluruh binatang di laut. Kerana perbuatan inilah, Allah s.w.t menghilangkan lidah ikan (Mukhasyafatul Qulub: 60)

Dipetik dari kitab dan risalah ini disediakan oleh Ustaz Haji Subri bin Mad Arshad (019-4296690)

Advertisements

One thought on “bahaya lisan (lidah)

  1. heiii..bukan ikan ada verrry the small lidah ker?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: